Welcome back in Nairobi, a little piece of paradise

16 september 2018 - Nairobi, Kenia

We hebben Lars en Charly uitgezwaaid en James gaat ons nu afzetten bij de kennis van Laura waar we dit weekend gaan verblijven. Het moet recht tegenover een winkelcentrum, The hub karen, liggen dus zou zo te vinden moeten zijn maar dan moet je er wel eerst komen.We ervaren weer hoe geweldig het verkeer kan zijn in Nairobi, volgens de chauffeur zal het nog ongeveer een half uur duren als de eerste chaos door zijn. Helaas pindakaas....het is vrijdagmiddag en dat is dubbel pech als er ook nog eens wegwerkzaamheden zijn..... dan worden die 30 min er ruim 90, maar goed we zitten goed en dankzij de simkaart van Charly hebben we ook contact met de buitenwereld!

Na een zeer trage rit komen we aan bij het huis van Moran, het ligt inderdaad recht tegenover de mall maar als je het terrein op rijdt waan je je in de jungle. Het is een hele mooie groene omgeving waar je niets merkt van de gekte die net achter het hek plaatsvindt. Ze wonen hier nu een maand met z'n 2tjes, Moran en Aden, ze is hier voor haar werk en is super lief en gastvrij dat ze twee wildvreemde studentes zomaar voor een weekend in huis neemt. Ook Laura had haar nog niet eerder ontmoet dus dat was wel even spannend, maar het is net een warm bad waar we in terecht komen. Het is werkelijk een prachtige woning midden in het groen en ondanks dat het huis nog work in progress is is het voor ons echt ongekende luxe.

Helaas heeft Moran vanavond zelf een afspraak, dus we hebben het huis helemaal voor ons zelf. We maken gebruik van de goede Wi-Fi verbinding en bellen allebei lekker uitgebreid met het thuisfront, koken een heerlijke pasta maaltijd, nemen een heerlijke warme douche en schrikken van alle rare geluiden die we horen. Er zitten een soort rare beesten in de tuin die echt een bizar geluid produceren, apen die dingen op het dak gooien en dan is het niet heel verstandig om het over enge films en zo te hebben als je compleet in het donker zit en opschrikt als er ineens een hard geluid vanuit de keuken komt. Oké tijd om alle deuren en ramen te sluiten en maar eens lekker onder de wol te kruipen en te netflixen.

Na een zeer rustgevende nacht in een heerlijk bed is de zaterdag aangebroken, tijd om wat van Nairobi te gaan zien. Moran moet haar zoontje ophalen en even helpen voor de bbq morgen dus hebben wij de ochtend voor ons zelf. Met z'n 3en gaan we naar The hub en OMG  wat is het contrast zo bizar groot!Wat een luxe het lijkt wel alsof we in een Amerikaanse Mall zijn beland zo westers is het hier. De meeste mensen die hier ook rondlopen zijn ook blank, met hier en daar een Local. We spreken voor het eind van de middag af met Moran en wij struinen op ons gemak door het winkelcentrum, helaas zijn hier bij de meeste winkels ook de prijzen gewoon zoals wij gewend zijn. In een leuk klein winkeltje miniso scoren we een heerlijk nekkussentje van de pink panther, wat work out materiaal en een petje.

Dan is het tijd om boodschappen in te slaan bij de carrefour ( ja jullie lezen het goed! die Franse supermarkt) Ze hebben hier werkelijk alles en aangezien we een hoop niet kunnen krijgen bij ons in de buurt, slaan we voldoende crackers en ontbijtgranen in voor een weeshuis. Dan zien we vers gebakken pistoletjes en die kunnen we toch echt niet weerstaan. Met  3 redelijk gevulde tassen en een hoop geld lichter ( omg ze weten de dingen wel leuk te prijzen) lopen we terug naar het huis om daar te genieten van een lunch @home. Hoe lekker kan het zijn om een vers broodje te beleggen met een plakje kaas en een koud colaatje!

Na de lunch zijn Moran en Aden terug en gaan we met z'n allen naar het Giraffe center. Iets wat op ons verlanglijstje stond <3 we hebben op facebook en in the loney planet de plaatjes gezien van Giraffe Manor en daar kun je dus slapen en eten in een hotel waarbij de giraffen voor je raam lopen en hun hoofd naar binnen steken om het eten van je bord te stelen. Helaas is dit hotel net buiten ons budget, 560 euro Per Persoon Per Nacht......... tja toch maar niet. Wat een super ervaring is dit zeg! De giraffen staan zo dichtbij dat je ze gewoon vanuit je hand kan laten eten, je moet alleen wel oppassen voor de headbump hahhhaha. Ze zijn echt niet bang voor mensen en hebben ontzettende trek in al het lekkers dat wij in  onze hand hebben. Na een drankje en snackje gaat het center alweer dicht en mogen wij ondanks dat ze dicht gaan/zijn nog snel met zijn vieren over de wandeltrail aan de andere kant van het park. Hier moeten ontzettend veel vogels zitten maar wij zien er helaas niet zoveel. Het is wel bizar hoe groot het verschil in omgeving is in deze miljoenen stad, zo loop je tussen de hoge gebouwen in een metropool en zo ben je in de natuur bijna jungle -achtig met giraffen en allerlei andere wildlife.

Na onze korte wandeling gaan we terug naar de auto en rijden we door naar het huis van de hoofdpersonage uit de film van out of Africa. Tom Tom is even van slag en we zigzaggen een beetje door de straatjes en dan rijden we er langs. Helaas is het niet mogelijk om naar binnen te gaan, het terrein is volledig afgezet en niet toegankelijk voor paparazzi en publiek omdat er een bruiloft gaande is en de bewaking inclusief mooie grote wapens ons doet afschrikken. Thuis doen we nog even relaxen en zoeken we uit waar we gaan eten vanavond. Er zijn een paar super lekkere restaurants in  de buurt, aangezien ik alles lust en alles best vind laat ik de keuze aan Laura over. Het wordt Ethiopisch heb ik nog nooit gehad dus ik ben zeer benieuwd. Het restaurant ligt net als het huis verstopt achter een hek ik een oase van groen, het ziet er allemaal super netjes en mooi uit. We nemen met zijn 3-en een mix van verschillende gerechten en een speciale fluffy pannenkoek waar ze alles mee eten en Aden eet een lekkere pizza margherita. Tijdens het eten vermaken we ons met een spelletje stokstaartje en ik ga op reis en neem mee......, grappig hoe simpel en leuk sommige spelletjes zijn en wat is het lastig om steeds weer een dier met de letter D te moeten verzinnen. ;)

Na het eten gaan we weer richting huis en ondanks dat we niet heel veel gedaan hebben vandaag zijn we toch best redelijk uitgeteld, zal wel komen door de afgelopen dagen, dus kruipen we heerlijk onder de dekens en vinden het genoeg voor vandaag.

Zondag ben ik zoals gewoonlijk weer veel te vroeg wakker, dus op me gemak alles inpakken want vandaag gaan we met de nachtbus weer terug naar "huis" , maar eerst nog naar de Olifantjes en de H.I.K. bbq. Alle boodschappen en spullen passen gelukkig uiteindelijk in twee tassen en zo kunnen we het mooi meenemen naar Ugunja. Na een heerlijk ontbijtje met Yoghurt en wat fruit, waarbij zich in de mango wat extra proteïne verstopt zit in de vorm van een made ( ieks) en de rest van onze pistoletjes is het tijd om alles in de auto te laden en te vertrekken naar het Olifanten orphan center want die werken tussen 11 en 12 dus daar moeten we op tijd bij zijn.

Het blijft me verwonderen hoe groen deze stad is en hoe bizar het is dat naast een 2- baans autoweg er gewoon wilde dieren zitten. Zo komen we weer een hoop apen, bavianen tegen en dan besluit er eentje om ineens over te gaan steken vlak voor onze auto :0 OMG wat een geluid maken die beesten het is echt een soort vreselijk gejank/geschreeuw/gekrijs maar we missen de aap echt op een haartje! Bij het David Sheldrick Elephants en Rhina orphanage aangekomen is het al aardig druk en sluiten we netjes aan in de rij. Het park is maar een uurtje per dag open, want hun doel is om de dieren klaar te maken om weer terug te gaan in de natuur en dus zo min mogelijk aan menselijke contacten bloot te stellen. Ze vangen olifanten en neushoorns op die in het wild worden ontdekt en in nood zijn doordat of hun moeder is overleden of verdwaald zijn en hun kudde niet meer terug kunnen vinden, deze olifanten en neushoorns nemen ze mee naar hier om ze te verzorgen en uiteindelijk door ze bij een kudde olifanten te plaatsen weer terug te kunnen laten zetten in de natuur.

In dit uur zien we twee groepen olifantjes de baby's en peuters en ze krijgen allemaal een fles te drinken en spelen heerlijk in de rode modder en het water dat er speciaal voor ze is.Het is echt zo mooi om naar te kijken, vertederend en grappig want sommige van die kleine grote kolossale beestjes zijn soms wel heel grappig als ze proberen op te staan of als stiekem ervandoor willen gaan met de waterslang. Ze komen super dichtbij en uiteindelijk kan ik er zelfs eentje aanraken :) en dan zit het uur er alweer open gaan ze weer terug het reservaat in. Echt super hoe ze het hier aanpakken en je kan er zelfs een olifant adopteren!! Ik weet wel iemand wie dat heel graag zou willen, misschien wel een idee voor een kerstkadootje!

Dan rijden we door naar onze volgende bestemming de H.I.K. bbq aan de andere kant van de stad. De Hollanders In Kenia bbq is bij een semi bekende Nederlander, voor de televisiekijkers onder ons : Joep uit het programma Veel liefs uit met Nicolette van Dam op Net 5, en het huis is echt bizar groot inclusief zwembad ( waar we helaas niet in mogen zwemmen) en versierd met typische Nederlandse kleurtjes rood, wit, blauw en natuurlijk Oranje. Het is een bbq voor Hollanders die werken en/of wonen in Kenia en eens in de zoveel tijd komen ze bij elkaar, en al ben ik zelf natuurlijk een Hollander wat zijn het toch typische mensen ( sorry!)

Het eten is echt voortreffelijk geregeld en we genieten enorm van alle groentes en het vlees, als we zo terug zijn hebben we weer onze standaard maaltijd, en verbazen ons over sommige gesprekken en opvattingen van sommige mensen. Om het netjes te zeggen, niet onze type mensen........Nu is het echt tijd om te gaan anders komen we straks te laat voor onze nachtbus en ik zie er echt verschrikkelijk tegenop, niet het teruggaan naar ons dorpje maar wel de busrit op zich. Moran is zo lief om ons op het busstation af te zetten en we nemen afscheid, echt zo jammer dat we moeten gaan hebben echt enorm genoten van jullie gezelschap en gastvrijheid en hopelijk zien we elkaar nog een keertje want het was echt super!! xxsies

We vertrekken om 1930 en de bus staat om 1900 uur gewoon al klaar, het moet niet gekker worden! We laden al onze spullen in en maken het ons zo gemakkelijk mogelijk in de bus, helaas is er nog steeds geen airco en de meeste mensen snappen arko niet dus het begint langzaam aan weer een sauna te worden in de bus. We vertrekken precies op tijd en eindelijk komt er wat frisse lucht de bus in, we rijden door de chaos van Nairobi want was het net nog rustig op de weg nu begint het langzaamaan weer een heksenketel te worden. Oké kom maar op met deze rit from hell de komende 11 uur ben ik er klaar voor, alles is opgeladen, tv series paraat dus moet goed komen.

Doordat het zo donker is kun je vrij weinig zien van wat er gebeurd en ik ben blij dat we deze keer niet voorin de bus zitten want ik wil niet weten wat voor inhaalacties deze buschauffeur maakt. Zoals altijd gaat de terugweg vele malen sneller als de heenweg en we komen al om iets over 4-en aan in Ugunja. Daar staan we dan in het pikkedonker en ipv op de motor te gaan besluit ik dat we dat kleine stukje net zo goed kunnen lopen. Dus hoofdzaklamp op m'n kop rugzak om, handtas erbij en boodschappen tas erbij en gaan met die banaan, helaas besluit de boodschappentas dat ie er geen zin meer in heeft en de hendels scheuren er allebei vanaf handig.....Uiteindelijk komen we aan bij  ons hotel en schrikt de nachtwaker een beetje van ons, maar mogen we gelukkig wel naar binnen. De voordeur zit op slot dus moeten we via de tuin naar binnen en het kamermeisje dat in de kamer naast de receptie slaapt wordt wakker door ons. Nog twee trappen op en dan zijn we weer in onze kamer, home sweet home :)

Laura ploft op bed en valt meteen weer in een diepe slaap, die heeft in de bus ook lekker liggen slapen en besluit om mijn film , jack ryan shadow agent nog even af te kijken en val dan gelukkig nog even een uurtje in slaap voordat de maandag weer gaat beginnen! Onze eerste echte dag van vragenlijsten en poetslessen gaat beginnen let's do this!

xxsies makje

1. Anke:
    Wat leuk zeg! 😊 zooo jaloers op de olifantjes 😊😍
  2. Gonnie:
    19 september 2018
    Je maakt wat mee zeg. Net op tijd om een bbq van HIK mee te maken. Nederlanders zitten echt overal.

Toch eens wat meer proberen te slapen.
    XXXX
  3. Jannie sol:
    19 september 2018
    Wat een mooie momenten weer.
  4. Jenneke:
    22 september 2018
    Ik geniet van je verhalen Marina!!!