You say what!?!? Kizimiwattus?!? Kizimikazi

22 november 2018 - Kizimkazi Mtendeni, Tanzania

Maandag

Zo daar gaan we dan met wat pijn en moeite hebben we alle koffers en tassen in de taxi gekregen, wat niet meer in de kofferbak paste staat tussen paps en mams op de achterbank.  Het is vandaag weer een mooie stralende dag en het is heerlijk om in de auto te zitten en de omgeving te zien. We gaan nu van het oosten naar het zuidwesten van het eiland en we rijden als eerste door Jambiani waar volgens de loney planet de meeste blauwe wateren zijn van het hele eiland en dat is goed te zien vanuit de taxi. Ik pak mijn telefoon om er een paar plaatjes van te maken en onze taxichauffeur is zo lief om vaart te minderen zodat ik het goed kan vastleggen.

De weg naar het zuiden is ook weer verbazingwekkend goed en we gaan in een rap tempo. Dan verminderen we wat vaart omdat we door een klein dorpje moeten, uiteraard weer even een politieman omkopen bij een checkpoint, we rijden langs de rechtbank en dan rijden we weer door niemandsland. Na 40 minuten komen we aan bij een onverharde weg en gaat het hobbelen en schudden weer beginnen. We rijden door een vrij druk plaatsje waar een hoop winkeltjes, restaurantjes en mensen zijn dit ziet er gezellig uit. Helaas moeten wij nog een stukje verder hobbelen....... dan staat er een bord van promised land lodge met de mededeling dat het nog 3 minuten verder shaken is dus dat doen we dan maar.

We komen aan bij de lodge en het is echt op een heel afgelegen stuk er is nog 1 lodge een paar 100 meter verder maar bij ons in de buurt zit vrij weinig tot niets. We laden onze koffers en tassen uit, zeggen gedag tegen de taxichauffeur er komt iemand aanlopen die ons helpt met het sjouwen van alle spullen richting ons onderkomen voor de komende dagen. We komen aan bij een beachbar en worden voorzien van een heerlijk verkoelend welkomstdrankje en moeten heel even wachten tot onze kamer klaar is.  Het ziet er hier heel relaxed uit met allemaal verschillende relaxstoelen, banken  en hangmatten. Het hele terrein is voorzien van zand, maar we zitten op een soort van klif. Het water is ver weg doordat het eb is maar ook hier ziet het er weer super mooi uit.

Onze kamer is vrij snel klaar en we komen aan bij een schattig hutje van riet, de komende dagen deel ik de kamer met mijn ouders, is lang geleden maar het scheelde zo'n hoop geld dat dat zeker de moeite waard was en hoeveel zullen we hier binnen zitten, we slapen er waarschijnlijk alleen maar. Het is een grote hut met hoge bedden, leuke schilderijen en de badkamer is net een grote inloopkast, hier kun je wel een schuimparty onderhouden. Zo even wat orde in de chaos brengen en wat spullen uitpakken en opbergen en dan is het tijd om te gaan genieten van de zon, voordeel van zo vroeg weggaan is dat we nog de hele dag voor ons hebben om te genieten van de zon.

Ik zoek een lekker plekje uit waar ik kan genieten van de zon en het uitzicht :) want dat is echt weer adembenemend hier. Het voelt hier alleen vele malen warmer en benauwder aan dat dat het de afgelopen weken in het noorden en oosten was. Na een uurtje bakken moet ik toch echt even wat verkoeling zoeken want zelfs ik ( jajaja ikke) heb het hier warm. Waterschoentjes aan en op naar het trapje om het water in te gaan. Er drijft een hoop drap rond het trapje maar als je daar even voorbij gaat kom je in heerlijk koel en helder water. Het is echt zo heerlijk om hier te dobberen kon ik hier maar blijven.

Na de lunch nog even verder een beetje mijn kleurtje bijwerken, boekje lezen ik heb er 1 in de kast gevonden met alle achtergelaten boeken dus heb weer wat nieuw leesvoer en ik zet m'n muziek ook maar op aangezien bij de bar er 1 nummer al de hele dag op repeat staat en na 4 uur heb ik die wel vaak genoeg gehoord. Tussendoor nog even een duikje in het zwembad nemen, wat iets minder verkoelend is want het is bijna een thermaal bad.  Rond 5 uur ligt het strand voor onze lodge helemaal droog en wagen paps en ik een wandelingetje over de wadden. Er zitten een hoop krabben tegen de rotsen en we moeten door een hoop groene drab heen onder begeleiding van een paar lieve honden die met ons meelopen. En dan zit je in de middle of nowhere en dan denk je daar zullen geen beachboys zijn, maar nee hoor ook hier zijn ze! Zodra ze maar even voet aan land kunnen zetten lopen ze hier rond. Aangezien wij de enige gekken zijn die hier rondlopen is er geen ontkomen aan, ik lach vriendelijk en zeg beleefd nee maar deze pino weet van geen ophouden. Ik gebruik mams als excuus ja we moeten eerst even overleggen, ik laat het je later weten vriend.

We zitten nu aan de andere kant van het eiland dus we kunnen als het goed is vanaf hier de zonsondergang zien, we gaan er lekker voor zitten en het is echt super gaaf om te zien. Het is eb dus er lopen een hoop vogels over het rif heen en de kleuren zijn echt schitterend met de ondergaande zon <3 <3 <3 Het is hier zo rustig en vredig en mooie omgeving perfecte plaats om even nog wat aan mijn scriptie te doen, dat maakt het minder erg om er mee bezig te zijn. Ik ben zo druk met mijn werk bezig dat ik de tijd helemaal vergeet en pak snel al m'n spullen in om snel een duik te nemen onder de douche. De recensie op booking.com hebben niet veel goeds over de douches, maar het water is warm en de straal is goed, ja het water is zoutig dus na het douchen plak je helemaal en de conditioner wil niet echt uitspoelen maar we zijn weer een soort van fris en fruitig.

We gaan richting het  restaurant voor het avondeten en we zijn voorbereid op al het wachten dus hebben we uno meegenomen. In de schemer is het een beetje lastig om groen en blauw te onderscheiden, maar wat romantisch kaarslicht en het gaat al stukken beter en kan ik eindelijk weer eens winnen. Het eten komt echt verbazingwekkend snel, misschien ook omdat het vrij rustig is hier maar toch! Het smaakt heerlijk en na een paar potjes uno en weer 100  x hetzelfde nummer is het tijd om maar eens naar bed te gaan. Man Man Man wat is het hier benauwd..... ik drijf echt mn bedje bijna uit.... de ventilator is echt een welkome verkoeling en ik ben blij dat ik voor het raam lig, en ze hebben hier geen glas maar gaas voor de ramen dus er komt zo nu en dan een klein briesje, wat dan ook weer een niet zo'n hele frisse lucht met zich meebrengt. Nog even een filmpje opzetten en dan hopen dat ik de slaap kan vatten......

Dinsdag

Wakker worden met een uitzicht over de oceaan is niet zo heel verkeerd :) behalve dat de boten super vroeg voorbij stormen, maar er zijn hier gelukkig geen hanen waar ik wakker van wordt dat scheelt wel weer ;) Het ontbijt bestaat weer uit heerlijk vers fruit en mogen kiezen hoe we ons eitje willen, ben inmiddels verslaafd aan mijn spanisch omelet voor het ontbijt dus de keuze is makkelijk. Zanzibar staat bekend om de spices en de thee die ze hier hebben is echt zo lekker, je bent er wel meteen wakker van zo'n enorme boost krijg je ervan!

Vandaag staat er heerlijk niets op het programma! Ja mensen ik word hier nog een keertje goed in ;) marina en niets doen. Stilliggen is dan weer een ander dingetje maar goed we kunnen afwisselen en ik heb echt last van een dinsdag dilemma : Optie 1: relaxen in een hangmat

Optie 2: relaxen op een schommelbed

Damn wat een zwaar leven is dit toch ;) het water gaat vandaag veel sneller op en neer als gisteren. We gaan nog even voor een wandeling over de wadden en ik zet nog niet mijn eerste voet op het zand neer of ik heb alweer een beach boy aan mijn bikini hangen. Het is echt een nadeel dat het hier zo rustig is want ze zien je echt als een prooi en laten niet meer los. Aangezien we nog wel iets willen doen terwijl we hier zijn want alle dagen lui op het strand liggen is ook weer zo lui.... Dus ik probeer een beetje uit te vogelen of deze hamid ook de spice tour en stone town tour aanbied en hoeveel hij er voor vraagt. Ik heb namelijk die dude van Paje gevraagd en die doet het voor 30 dollar p.p. dus als deze een beter bod kan maken ;) Maar hij weet wel wat ie vraagt en komt met een bod van 120 dollar hahahahaha ja sorry vriend ik dacht het toch niet ik heb al een bod van 90 euro dus het zal minder moeten zijn anders gaat het feest niet door. Na een beetje moeilijk doen en dralen komt ie dan toch met een bod van 85 dollar, nou vriend dan heb je bij deze een deal hoor!Morgenochtend om 9 uur worden we opgehaald en dan hebben we een halve dag spice tour en stone town mooi dat heb ik dan maar weer gefixed, voor iemand die niet kan afdingen toch best aardig gelukt.

Het is verder een zeer relaxed en lui dagje en heel veel meer als zwemmen, lezen en muziek luisteren kom ik niet echt. Oh ja en natuurlijk nog wel wat eten en drinken want zonder kan natuurlijk niet maar meer als dat is het niet geworden. Het is nu wel heel rustig op het resort geworden er zijn denk ik nog maar 3 andere stelletjes/ reisgezelschapjes maar dat is ook echt alles. Het is echt super stil hier...... beetje eng, na een beetje chillen in de hangmatten is het tijd om maar weer eens naar bed te gaan.

Woensdag

Zo op tijd aan het ontbijt want vandaag gaan we weer cultureel doen! We worden wakker doordat het regent :0 oké ondanks dat het hutje van riet gemaakt is blijft alles toch gelukkig droog, dat is dan wel weer heel fijn. Het is echt super bewolkt, toch maar goed dat we er vandaag op uit gaan want echt bijkleuren wil met deze wolken niet lukken. Hamid had beloofd dat de chauffeur er om 09:00 uur mzungi tijd zou zijn..... en nu komen wij bijna zelf te laat..... een gevalletje blond zijn zal maar zeggen.....Ik dacht heel slim om mijn portemonnee op te bergen maar dat was ik even weer vergeten dus ik begon heel rustig om alles rustig georganiseerd overhoop te halen maar nu ik alles gehad heb slaat de paniek toch een klein beetje toe.... aangezien ik hem al 3 dagen niet gebruikt heb zou het best eens kunnen zijn dat ie nog in Paje ligt..... Maar ik weet echt zeker dat ik hem bij had ik ben zo netjes en georganiseerd de hele tijd. Gelukkig weet mn mams hoe mijn brein werkt en dus kijkt ze even in mijn grote backpack want dat is natuurlijk de beste verstopplek als je niets anders hebt om het te verstoppen en ja hoor daar is ie! Toch lichtelijk opgelucht kunnen we erop uit om aan ons dagje cultureel doen te beginnen.

We staan uiteindelijk 09:01 bij de parkeerplaats maar nog geen taxi te zien en ook geen hamid...... ach ja het is afrika dus we wachten geduldig af..... ik sta net op het punt om onze vriend hamid een sms te sturen als er een taxi komt aanrijden. Hij stapt uit en verontschuldigd zich meteen dat hij te laat is sorry.... geen probleem nog geen 10 minuten te laat dus voor Afrikaanse begrippen is dat netjes op tijd. We stappen in bij George onze chauffeur voor vandaag, we beginnen met de spice tour dus gaan met die banaan.  We zijn nog maar net onderweg als de eerste spetters uit de lucht vallen en al snel wordt het gewoon een heerlijk tropisch buitje. De navigatieschermen in de auto's worden hier niet gebruikt voor de navigatie, is ook niet nodig aangezien het ongeveer maar 1 doorgaande weg is, maar ze zijn erg dol op het afspelen van muziekvideo's en speciaal  voor mij zet George wat natuurfilpmjes op.... altijd leuk. De muziekvideo's zijn dan echt weer te hilarisch voor worden, uiteraard 1 of andere dude die aan het rappen/zingen is en een paar schaars geklede dames.

Na bijna anderhalf uur rijden komen in de regio van de spices aan en we gaan bij de big body farm naar binnen. George blijft op ons wachten en wij worden rondgeleid door 2 gidsen, ik ben de namen even vergeten sorry het zijn er zoveel en het lijkt allemaal zo op elkaar. Onze dude spreekt perfect Engels en we krijgen een berg aan informatie over alle planten, bomen, bloemen en wortels die er op deze kleine lokale boerderij staan. Ik ben niet zo heel erg goed in het herkennen van alle verschillende soorten kruiden en geuren, gelukkig weet mams er wel een paar. We zien een koffieplant, krijgen verse koffiebonen en er hangt gelukkig nog een rijpe passievrucht die we mogen opsmikkelen, echt die passievruchten love it!

Helaas is het wel een beetje toeristisch en heel lief van ze maar ze hebben allemaal leuke dingetjes gemaakt van palmbladeren en dus krijg ik een ketting en een haarband opgezet..... ik houd hier zo niet van dus daar sta ik dan mega akward te wezen paps ziet er ook super sexy uit met zijn stropdas en hoedje. Dan krijgen we nog te zien hoe iemand in een boom klinkt met een leuk liedje en een kokosnoot voor ons open hakt met een manchetti en ons het heerlijke kokosnootwater te drinken geeft en daarna het heerlijk vruchtvlees. Het is echt zo lekker, we hebben een jongere en wat oudere kokosnoot en dat verschil proef je echt super goed.

Dan worden we nog even langs de kruidenwinkel en het souvenirwinkeltje geloosd voordat we wat fruit mogen proeven. We krijgen wat fruit dat we allemaal allang kennen, banaan, watermeloen en ananas niet heel bijzonder maar wel super lekker allemaal. En dan krijgen we wat van de jack fruit te proeven het is een mega groot, tja waar lijkt het op een soort kastanje. Het vruchtvlees dat eruit komt lijkt heel erg sterk op dat van lychee's echt super lekker, geen idee dat er zoiets in zo'n vrucht kon groeien.

De tour zit erop en we gaan weer naar George voor de volgende stop: Stonetown! Hebben we het op de spice boerderij nog net droog kunnen houden, wat spetters hier en daar maar die werden tegen gehouden door de grote bladeren van de bananenbomen, maar nu komt het toch echt met bakken uit de hemel. George is druk aan de telefoon met onze gids om te kijken waar hij ons kan droppen. Midden in de drukte van Zanzibar city worden we uit de auto gezet en staat er een gids op ons te wachten die ons stonetown gaat laten zien. Osman gaat ons de komende paar uur stonetown laten zien en we beginnen meteen lekker op de vlees en vismarkt. Gelukkig heb ik die in Lamu ook al gezien dus ik ben een beetje voorbereid op wat me te wachten staat en moet zeggen ja er ligt een hoop vlees en het is niet zo gek dat mensen hier ziek worden want er hangen zoveel vliegen rond echt niet normaal, maar het ziet er verder wel netjes en redelijk hygienisch uit er liggen hier in ieder geval geen geitenkoppen tentoongesteld is alweer een kleine verbetering.

Na de vlees en vismarkt belanden we op de groente en kruidenmarkt het lijkt hier een beetje alsof je op een Turkse Bazaar rondloop. Het is heel gemoedelijk maar drukkig, maar ze zijn niet heel erg opdringerig en daardoor is het lekker om hier rond te lopen en het ruikt ook nog eens erg lekker. We lopen achter onze gids Osman aan en over een aantal mooie gebouwen als het ophoudt met miezeren en het gewoon echt ineens pijpenstelen regent. Het lijkt wel een bui op een zomerse namiddag, warm en doorweekt lopen we door de straatjes als het echt niet meer te doen is, het water loopt als een soort riviertje door de straten heen dan maar even ergens schuilen want hopelijk is dit gewoon een kort  tropisch buitje. Het duurt iets langer als gedacht en het wil niet helemaal stoppen met regenen, maar we wagen weer een poging om door de straatjes te lopen. De Hindoe tempel is helaas dicht, maar al het ander is nog open en dus krijgen we een hoop moois te zien van een moskee tot een katholieke kerk die niet hoger mocht zijn dan het paleis van de sultan, het house of wonders. Dit was het grootste, hoogste en mooiste gebouw in zanzibar rond 1800, maar is nu helaas gesloten omdat er hele stukken balkon ingestort zijn en tja renoveren gaat hier op zijn Afrikaans dat duurt eeuwen, maar vanaf de buitenkant ziet het er al indrukwekkend genoeg uit.  We brengen ook nog bezoek aan een kerk die nog steeds actief gebruikt wordt en waar een hoop pracht en praal te zien is. Osman verteld ons het verhaal over de slavernij hoe de Sultan hier aan land gekomen is en de mensen tot slaven gemaakt heeft en uiteindeiljk de Engelse Missionaris die ervoor gezorgd heeft dat de deze uiteindelijk afgeschaft. Hij heeft hier deze kerk gebouwd, iig hij is er mee begonnen en ligt hier nu begraven. We gaan naar 2 van de overgebleven verblijven van waar de slaven zitten en het geeft je echt kippenvel om te zien hoe de mensen opgesloten zaten, onder de grond in het donker allemaal opgepropt op elkaar. Het is echt verschrikkelijk om dit te zien, maar weer eens goed om te realiseren hoe wreed mensen voor elkaar kunnen zijn. We lopen hierna over de tentoonstelling van de slavernij in Tanzania ( en afrika) en het is echt bizar en hartverscheurend om niet alleen de verhalen als de beelden erbij te zien.

We lopen nog door een oud fort waar ze in de zomer het filmfestival houden waar een groot amfitheater is en waar een aantal souvenir winkeltjes zijn gevestigd. We lopen er snel doorheen en lopen er aan de achterkant  weer uit en na het aanschouwen van een mooi oud gebouw met een mooie gevel staan we voor het huis van Freddy Mercury. Als Osman het niet gezegd had dan hadden we er zo aan voorbij gelopen want het ziet er nou niet zo heel erg spectaculair uit het enige waar je het aan kan zien is het naambordje en een paar vitrinekasten aan de zijkant. Natuurlijk even de ubertoerist uithangen en even op de foto en ook even een polaroid fotootje schieten want dat heb ik tot nu toe nog veel te weinig gedaan. Dan vraagt een andere toerist of ik ajb ook een foto van hem wil maken want zoiets heeft ie nog nooit gezien. Natuurlijk hoor geen probleem ga maar staan ik heb nog nooit iemand met zo'n brede glimlach gezien na het krijgen van een polaroid kiekje.

Dan is het tijd om even souvenirtjes te shoppen in het bekendste en grootste souvenir winkel van zanzibar te gaan kijken of we nog iets leuks kunnen vinden voor de thuisblijvers. Voordeel is dat ik nu wat spullen kan dumpen bij paps en mams zodat ik het niet nog helemaal mee hoef te slepen naar Ghana. Paps heeft er niet zoveel zin in en die zit gezellig met osman op een bankje te kletsen en mams en ik struinen door de winkel heen en er is meer als genoeg nu nog kiezen.....

Na het shoppen, waar we natuurlijk typisch Nederlands zijn kijken, kijken niet kopen, zijn gaan we via de kleine straatjes weer terug richting de kruidenmarkt, maar niet voordat we naar een rooftop bar zijn geweest waar we een schitterend uitzicht hebben over de hele stad. Met aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant de kleine kronkelende straatjes waar alle huizen hutje mutje staan en dan ineens een paar betonblokken, blijken flatgebouwen te zijn die door de DDR hier neergezet zijn en ja het ziet er ook typisch Duits uit. Dan zit onze tour met Osman erop en moeten we even wachten op George die ons weer terug gaat brengen naar onze lodge. We nemen afscheid van Osman en stappen weer in onze taxi, we gaan door het drukke verkeer van stonetown weer terug naar de rust en stilte van Kizimikazi. Het is weer een flink stuk rijden en George heeft een heerlijke luchtverfrisser en heeft de airco op standje vrieskist staan dus we komen als heerlijke geurende ijsblokjes uit de de taxi aan bij de Lodge, bedanken George voor de goeie service en gaan snel naar onze hut om nog even te gaan genieten van het avondzonnetje want hier is de lucht wel blauw! :)

Helaas is de zonsondergang weer niet zo mooi als de eerste avond, maar het is echt genieten van de rust en de omgeving. Uiteraard spelen we een potje Uno tijdens het wachten op het eten, wat soms een beetje moeilijk gaat doordat de stroom zo nu en dan uitvalt maar goed lang leve de mobieltjes en hun zaklampjes zo kunnen we toch nog  het spelletje afmaken en ondanks samenspannen wint mams toch.....

Na het eten nog even relaxen in de hangmat en dan zit deze dag er weer op, morgen nog 1 volle dag zanzibar genieten van zon zee en strand voordat we vrijdag richting stonetown gaan en ik s'avonds ga beginnen aan mijn trip richting Ghana.

Donderdag

Na het ontbijt is het water nog steeds helemaal teruggetrokken tot aan het einde van het rif en dus gaan we weer op wadloop avontuur. Wat ben ik blij dat ik de waterschoentjes aankan want zonder zou ik hier toch niet graag willen lopen. Het is net een mijnenveld aan zee egels en er is een hoop groene derrie maar gelukkig heb ik twee gidsen naast me lopen die me er doorheen loodsen. Zo handig die trouwe viervoeters die je helpen de weg te wijzen door dit kleine doolhof , paps en mams haken halverwege af  wij gaan met z'n drietjes verder. Het is een aardig stukje lopen en  ik kom onderweg een hoop moois tegen, koraal, visjes, krabbetjes, intvisjes. De vissers zijn allemaal in het ondiepe water op zoek naar inktvissen om ze te vangen met hun handen en een stok en hier midden op de droog gekomen  zandbank zijn ze aan het handelen wie wat meeneemt voor welke prijs fascinerend om te zien. Dan ben ik eindelijk aan het einde van het rif en begint het open water, het is echt een flink stuk dat ik gelopen heb als ik zo terugkijk naar de lodge. Maar mijn wandeling wordt niet alleen beloond met een mooi uitzicht ik vind ook nog een blauwe zeester.: D

Dan ga ik maar langzaam teruglopen aangezien het water langzaam aan weer terugkomt en ik straks helemaal onder water sta. Mijn gidsen hebben nog geen zin om terug te lopen en blijven samen achter om te spelen  in het water. Na deze zware inspanning is het tijd om te ontspannen en neem ik plaats op mijn heerlijke ligbedje........ helaas heeft de zon er vandaag niet zo heel veel zin in en is er weinig bij te kleuren :o Het is vandaag echt uitgestorven op de lodge er zijn nog wel geteld 2 andere stelletjes we worden zelfs geroepen voor de lunch, die is eerder klaar dan dat we afgesproken hadden het moet niet gekker worden.

Verder is het een hele saaie dag....... gewoon heerlijk niets doen boekje lezen  vliegticket naar Ghana  maar eens boeken, duikje nemen, dat dan wel weer super is want vandaag is het water echt perfect! Het is de hele middag al vloed en het water is superhelder er is echt niets wat erin drijft en het is gewoon koel! Dat hebben we nog niet eerder gehad water dat verkoelend is. Dus we nemen het er nog maar even flink van en duiken een flink aantal keren het water in, leggen het nog even vast op de gevoelige plaat en dan gaat de zon langzaam onder....... Dat was het dan mijn laatste dagje strand op Zanzibar...... De tijd is echt voorbij gevlogen vakantie gaat toch altijd sneller dan dat je denkt. Zanzibar is gewoon weg schitterend! Het is super relaxed, weer is zalig en de natuur is echt adembenemend mooi mijn foto's lijken soms net uit een reisgids te komen. Het is echt een aanrader voor mensen die van mooi weer en stranden houden, waar niet heel veel toerisme is en waar mensen nog echt moeite voor je willen doen!

Wachten op het avondeten mogen we niet eens aan ons favoriete tafeltje zitten omdat het gereserveerd is, hilarisch dit er zijn echt 20 tafeltjes en precies deze is gereserveerd door 1 van de andere zeldzame gasten. Ach nou ja dat maakt de uitdaging om UNO te spelen wat groter want  blauw en groen zijn nou niet echt goed te onderscheiden bij kaarslicht. Na het eten ga ik even beginnen aan de één na laatste keer mijn tas inpakken, nu moet het wel goed gebeuren want alles moet erin voor mijn laatste stop: Ghana.

Ik stop wat onnodige spullen bij paps en mams in de tas en stop de meegebrachte spullen in mijn backpack. Ik kijk nu al uit naar mijn boterhammetje met hagelslag, kruidnootjes en mijn marsepeinen reep!! I love chocolate :D en dat heb ik al in tijden niet meer gegeten. Onder de muzikale begeleiding van Mama mia gaat het inpakken vrij soepeltjes en past het er allemaal goed in.....alleen het gewicht.... tja mijn oorspronkelijke vlucht mocht ik twee keer 23 kg meenemen en nu nog maar 1 x 23, hopelijk gaan die 3 kg niet voor problemen zorgen want ik kan echt niets missen, alles wat ik al niet meer wil hebben of nodig heb heb ik weggegooid of gedumpt.

Als ik mams vraag om alvast even een cola light voor me te bestellen het is nog geen half 10 blijkt alles al gesloten te zijn! wat!? mijn laatste avond en de bar is dicht..... nou gezellig hoor. Dan maar gezellig in bed een filmpje kijken toch handig dat netflix. Ik hoop dat ik een beetje goed slaap want ik heb een lange reis voor de boeg met een hoop overstappen ik ga van zanzibar naar dar es Salaam, naar Nairobi en uiteindelijk hoop ik in Accra te eindigen....... Dan gaat het volgende avontuur beginnen klinische verdieping en hopelijk een hoop kliniek werk!

xxsies Makje

1. Janne sol:
    3 december 2018
    Wat een mooie omgeving daar, dank je marina dat we weer mee mochten genieten. 😘😘😘
  2. Charon:
    3 december 2018
    Super mooie foto's! En leuk verhaal weer:) Veel plezier in Ghana! Xx
  3. Michaela:
    5 december 2018
    Politiepost, hoedjes en stropdas, stone town, eb..... heerlijk herkenbaar!!! Succes en blijf genieten!!
  4. Makje:
    5 december 2018
    Thnx allemaal!!! Ghana is totaal anders verhaal volgt snel..... xxsies makje