Safari πŸŠπŸ¦’πŸ†πŸ…πŸ―πŸ¦πŸ¦“πŸ’πŸ˜ masa marai

14 september 2018 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Wat ik hier ook opschrijf het gaat nooit zo goed overkomen als dat het was!!!❀ Zo bijzonder en zo mooi en onwerkelijk tegelijk om al die dieren gewoon vrij in de natuur te zien en de natuur zelf niet te vergeten. Echt een moment van puur geluk ❀😍❀

We beginnen met een avond game drive en Patrick heeft het dak van de bus omhoog gedaan zodat je staand kan kijken vanuit de wagen.

Het uitzicht is adembenemend als we de vlakte van de masa marai oprijden, er staan hele kuddes met zebra's en gnoes aan beide kan van het zandpad. Ze kijken niet op of om en grazen rustig verder. Dan staan er ineens 2 andere busjes stil voor ons en we zien waarom achter wat bosjes staat een kleine kudde olifanten, met 2 kleine olifantjes. 😍 Wat zijn ze dichtbij en wat een kolosale beesten zijn het. Ze staan rustig te genieten van wat boomblaadjes en gaan rustig en ongestoord verder met hun maaltijd. Ze hebben het een beetje door dat er mensen naar ze staan te gapen en verschuilen zich achter de bosjes.

We gaan dieper het park in via de radio heeft Patrick te horen gekregen dat er twee leeuwinnen een prooi aan het verschalken zijn. We hebben geluk als we eraan komen weet Patrick de bus zo te manoeuvreren dat er een perfect uitzicht hebben op de twee! Het lijkt op iets van een antilope wat ze aan het verschalken zijn.Β

We vervolgen de weg door het park en vanuit de verte zien we een paar giraffen. Het lukt niet echt om ze goed op de foto te zetten, maar dat geeft niet want ik heb ze in real life gezien. We rijden nog een tijdje door het park en zien de zon langzaam ondergaan achter de heuvels wat een mooie gloed over het land geeft.

Voor een eerste korte game drive hebben we al aardig wat dieren gezien ik hoop dat veel goeds beloofd voor morgen!!! Nu is het tijd om lekker te eten, alle apparatuur op te laden we hebben stroom van 1845 tot 2200 daarna gaat de generator weer uit.Β

We eten gezellig met z'n allen aan 1 tafel en het is een leuke en ontspannen sfeer. We spelen nog even een potje cambio en dan is het alweer half 10, tijd om richting tent te gaan en oogjes te gaam sluiten want morgen is het ontbijt om 0545 en 0620 wil Patrick vertrekken om de zonsopgang te zien in Β het park.

Iedereen ziet een beetje op tegen het vroege opstaan maar goed ik ben hier toch al de hele tijd zo vroeg wakker dus voor mij is er weinig verschil. Laura neemt nog even een douche, die koud is..... daar heeft ze blijkbaar talent voor koude douches en slechte Wi-Fi 🀣. Dan is het echt tijd om te gaan slapen want de wekker gaat vroeg en ik kruip onder mn dekbedje met beertjes. Iedereen heeft het koud in de tent behalve ik natuurlijk weer en ik sta mn dekentje af aan Lars. In slaap vallen lukt makkelijk met het geluid van de sprinkhanen om ons heen, kamperen is toch eigenlijk geweldig!

Om 5 uur gaat mijn wekker al ben ik dan al een tijdje wakker en heb ik nog een film gekeken op mn tablet. Nu kan ik opstaan om een douche te nemen en heb geluk hij is warm πŸ€— zo lekker een warme douche on de dag mee te beginnen. Tas had ik al ingepakt dus als ik aangekleed ben is het tijd om alle spullen te pakken en naar het ontbijt te gaan. Ik ben mijn vestje ergens kwijt geraakt in de bus en leen de sjaal van Charly wang ik gok zo dat het met de wind door de auto blazend best koud gaat zijn in korte broek en shirtπŸ™ˆ

Na een heerlijke boterham met pindakaas en een kopje thee is het tijd om in te stappen. Iedereen zit er een beetje slaperig bij en vraagt zich af waarom we in hemelsnaam zo vroeg moesten opstaan....... maar zodra we het park inrijden en de zon zien opkomen is het duidelijk dat dit zeker de moeite waard was om zo vroeg op te staan!!😍😍

Vandaag was gewoon weg fantastisch we hebben bijna alle dieren gezien, alleen de neushoorn hebben we niet gespot. Maar we hebben een fresh kill van een cheeta gezien, luipaard verstopt in de bosjes alleen te spotten met een verrekijker en een groepje nijlpaarden Β gezellig met z'n allen chillen in het water.

Als kers op de taart reden we op de terug weg langs een kudde olifanten die vervolgens zo dichtbij kwamen dat je ze bijna aan kon raken😍😍 fenomenaal gewoon wat een mooie beesten (Anke je hebt me een beetje aangestoken met je olifantengekte!!;))

Na afloop van deze lange dag krijgen we nog een rondleiding door het naastgelegen masai dorp. We worden begroet door een local die een aantal woordjes Engels spreekt en ons welkom heet en verteld dat ze ons als eerste graag hun welkomsdans willen laten zien. Het gaat gepaard met een aantal aparte keelgeluiden en een aantal leden van de groep doen mee als maar weer eens duidelijk blijkt :" white man can 't jump!" 🀣 onze gids legt uit dat hoe hoger de man springt, hij minder koeien hoeft te betalen voor een huwelijk.

We gaan het kleine dorpje in, het bestaat uit een paar kleine hutjes en ze wonen hier met ongeveer 200 mensen. De mannen doen de rondleiding en gaan proberen te laten zien hoe ze old fashion vuur maken door een hard en zacht hout tegen elkaar te wrijven. Het wil zo 1,2,3 niet lukken maar hebben gelukkig wat afleiding in de vorm van een koe die gemelkt moet worden. Aan de ene kant staat een babykalfje en aan de andere kant een masai dame die melk probeert op te vangen in haar emmer.

Dan wordt onze groep opgesplitst en moeten we in 2tallen mee de kleine hutjes in. Ze zijn gemaakt van klei, zonder raam en je ziet echt geen hand voor ogen. We moeten plaats nemen op een klein bankje en de jongen probeert in zijn beste Engels uit te leggen dat als de masai 15 jaar zijn ze 5 jaar de wildernis in moeten om daar te overleven. Voordat ze terugkomen naar het dorp en om hun mannelijkheid te tonen moeten ze een leeuw dodenπŸ˜”

Dan haalt hij een ketting te voorschijn waarvan hij zegt dat het gemaakt is van een leeuwentand en dat als we de ketting kopen we daar zijn familie en het hele dorp enorm mee helpen. Het is niet eens gewoon een enorme verkoopt , maar de tand is ook nog eens volledig nep. Laura voelt de tand en hij is gewoon volledig van plastic πŸ˜‚ dat had ze beter niet kunnen zeggen want de jongen is nu lichtelijk zwaar beledigd.... ik wil graag zo snel mogelijk weg uit dit hutje want er is totaal geen ventilatie en ze hebben net een vuurtje aangemaakt en de rook is echt niet normaal! Mn ogen branden bijna uit mn ogen ik wil hier heel snel weg..... buiten gekomen is het inmiddels al gaan schemeren maar we worden heel sneaky nog langs een soort van marktkraapjes waar de vrouwen van de masai enorm staan te dwingen en ik voel me hier echt mega ongemakkelijk bij. Ja ik wil wel wat kopen, maar niet hier niet op deze manier.....

Het eten wordt gelukkig al om 19 uur geserveerd en vandaag hebben we geluk een heerlijke salade en pasta!!! Dat is wel lekker voor de afwisseling en smaakt verdomd lekker! Na een paar potjes cambio, zijn alle apparaten opgeladen en is het tijd om onder de wol te kruipen want morgen is het nog 1 keer super vroeg opstaan voor een laatste game drive en dan een lange weg terug naar Nairobi.

De wekker gaat om 5 uur want iedereen wil nog even douchen voor we onze lange reis gaan maken..... Charly en Lars gaan straks meteen door naar het vliegveld en gaan vannacht terug naar Duitsland. Niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar ga de gezelligheid van Charly en de droge humor van Lars nog wel missen (Ja ik ga Duitsers missen 🀣 )

Na een ontbijtje met pannenkoeken is het tijd om nog even de vlakte van masa marai te bekijken met zonsopkomst πŸŒ„ we maken nog een route van bijna 2 uur en zien nog wat zebra's en olifanten en dan is het echt tijd om weer terug te gaan de lange hobbelige weg maar Nairobi. De auto van Patrick is toch nog niet helemaal zoals zou moeten dus voor we die weg weer afgaan nog even snel langs de garage in het masai dorp. Dames en heren houd ramen en deuren gesloten want als je denkt dat jehova's getuigen een voet tussen de deur krijgen en opdringerig zijn deze masai dames zijn nog vele malen erger!!! Ons busje is gewoon omsingeld met allemaal dames die een souvenir proberen te verkopen. Laura en Franseco vinden het een beetje zielig en zetten hun raampje op een kiertje, dat hadden ze dus beter niet kunnen doen. Nee, no,go away, zero hunderd kes, no thank you ze willen er echt niet aan geloven en duwen hun verkoopwaar naar binnen. Dan wordt het tijd om de ramen toch weer echt te sluiten. Gelukkig komt Patrick terug en kunnen we op weg naarde eerste stop van de dag op weg naar Nairobi.

Onderweg worden we nog verrast door een aantal giraffen want ondanks dat het park hier officiΓ«el niet meer is hebben de dieren daar weinig mee aangezien er nergens hekken of omheining staat lopen ze vrij. We moeten een aantal keer stoppen voor de masai tolweg; een slagboom gemaakt van 3 houten stokken bewaakt door een lid van de masai stam en het is geld betalen of over het naastgelegen weggetje wat net niet lekker doorgangelijk is, niet dat de 'tolweg ' veel beter is maar het is net begaanbaar.

We hebben een korte plaspauze stop en inmiddels wel weer wat trek gekregen. Charly en Lars willen een snickers en wat koekjes halen en ook hier denken ze geloof ik dat we gek zijn en vragen ze 1000 kes ( 8,50€) nou weet je wat laat maar zitten we nemen wel een banaantje en een soort van deegwrapje daar vragen ze normale prijzen voor. 3 van die wrapjes is 150 en de banaantje zijn 50 per stuk dus voor de snelle rekenaars onder ons kom je dan op 250 kes uit, dus pak een briefje van 500 en verwacht dan natuurlijk 250 kes terug te krijgen. Tja het meisje trommelt wat met de papiertjes en ik wil het snel aanpakken als we eens goed kijken en zien dat het maar 150 kes is en ze het andere briefje van 100 kes in haar andere hand houdt 🀨 Laura probeert het nog beleefd maar ze doen ineens net alsof ze geen Engels spreken en dan pakt Laura gewoon die 100kes en zegt zo is het goed en we lopen weg. πŸ˜– zo irritant gelukkig smaakt de wrap lekker dat scheelt wel. Door naar de volgende stop nog anderhalf uur voor we bij onze lunch locatie zijn.

We komen lichtelijk gestoofd aan bij een net uitziend restaurant waar onze lunch al op ons staat te wachten. 😊 Het is net als de voorgaande dagen weer lekker en deel het lekkers met een katje die rondzwerft door het restaurant en dat kan ik natuurlijk niet weerstaan. Vanaf hier splitst onze groep zich op en nemen we afscheid van Elena en Franseco die gaan samen met Patrick verder op safari. De andere 6 gaan samen met James onze nieuwe chauffeur door naar Nairobi en wat ben ik blij dat we hem niet de hele weg als chauffeur hebben gehad want zijn rijstijl is iets wat agressiever en de bus maakt hier en daar wat rare geluiden.

De weg terug verloopt soepel met hier en daar wat file door wegwerkzaamheden maar uiteindelijk komen we op plaats van bestemming en gaan de Portugezen op naar hun hotel, zeggen we gedag tegen Lars en Charly die nog even een hapje eten in de stad en dan naar het vliegveld gaan en voor Laura en mij zal James ons afzetten bij de kennis van Laura's vader waar we het weekend gaan verblijven.

Safari time is over 😭😭

Maar wat een ongelofelijke mooie ervaring hopelijk doen we er nog een paar aangezien we hier nog een tijdje zullen zijn en kunnen eigenlijk niet weg zonder de neushoorn gezien te hebben🦏 πŸ˜ŠπŸ˜‡

Xxsies makje

1. Gonnie:
    18 september 2018
    Wat een pracht verhaal weer. Hopelijk nog veel mooie avonturen. XXXX
  2. Yvonne:
    18 september 2018
    Hier ga jij nog heel lang van nagenieten !! Dit blijft zo'n mooie geweldige ervaring en af en toe zonder je mobiel of fototoestel van de omgeving genieten :))
  3. Jannie sol:
    18 september 2018
    Weer een ervaring rijker, om later als je thuis bent weer van te genieten. 😘