Meet me there

2 december 2018 - Dzita, Ghana

Zaterdag

Oké ons eerste echte weekend in Ghana en we gaan vandaag met z'n 5en op stap naar een lodge met de naam meet me there, is aan een lagune waar je heerlijk kunt genieten kan de rust en het strand.

Er zouden eerst vrienden van King meegaan, maar uiteindelijk toch niet omdat de lodge helemaal vol zit dus hebben we de nog 2 opties over : openbaar vervoer of het huren van een auto. Ik ben wel de enige die kan en mag rijden, ik heb mijn internationaal rijbewijs gelukkig niets voor niets bij, maar het is volgens ons de beste en makkelijkste optie.

De planning is om 0730 weg te rijden dus ik heb vroeg de wekker gezet als ik tot de ontdekking kom dat Laura niet in bed ligt 🙈 krijg net een appje of ik de poort kan openmaken, die heeft er een gezellig nacht van gemaakt. Ik geniet van mijn boterham met hagelslagjes en dan is het wachten tot Jordan en King terug komen met de auto. Josh krijgt een appje ze staan aan het einde van de straat of we daar even heen willen komen. Okido daar gaan we dan alles bij, paspoort, rijbewijs 1, rijbewijs 2, geld en tas met spullen. Er is een ingenieus ruil gedaan, onze kleine huurauto is geruild voor een auto van een kennis die is groter is, best fijn want we moeten ruim anderhalf uur rijden volgens King. Ik stap in de rode Honda, even de stoel een kilometer naar voren schuiven en spiegeltjes afstellen en dan kunnen we gaan! Ik heb de eerste 10 meter afgelegd als we alweer stoppen voor wat water en die meters gingen gelukkig wel soepel, zo'n automaat is toch wel handig zolang ik mijn linker been maar helemaal weghoudt. King is vandaag mijn Tom Tom al moet ie daar soms wel aan herinnerd worden want bij de eerste rotonde vergeet ie het al te zeggen 🤣. We gaan dwars door de binnenstad heen en nemen de ene afslag na de volgende en voor mn gevoel rijden we rondjes maar goed ik vertrouw op mijn nieuwe Tom Tom. Dan uit het niets staat er ineens een tolhuisje, geen idee waar je hier tol voor betaald want echt goed onderhouden is het nu ook weer niet zal maar zeggen. Je mag 90 maar geen idee of het km/h of m/ph is want ik heb beide op mn teller staan..... ik houd het maar bij 80km want harder is niet verstandig want als je even niet goed oplet zit je zo in een gat, gelukkig heb ik wat oefening gehad door regelmatig in België te moeten rijden want de gatenkaas is hier nog net iets erger.

We moeten een flink stuk heel saai rechtdoor en dan staat er ineens weer aangegeven dat er drempels aankomen wat betekend dat er weer een dorpje aankomt. Zo passeren we er een aantal de een wat groter als de ander en dan komen we bij een groter stad aan en is het verstandig om even de ATM te plunderen want daar waar we heen gaan is niets en ze accepteren geen kaart. Helaas wil automaat nummer 1 ons geen geld geven dus op naar automaat nummer 2 die doet het ook niet.... dan probeer ik mijn creditcard bij automaat 1 die accepteert als het goed is visa en ja hoor ik heb iig geld😁

We maken nog een stop bij de supermarkt waar ze ook een ATM hebben dus even wat extra geld en food for the road halen. We rijden nu al een goed uur en het einde is nog niet in zicht ik denk dat het goed inschatten van hoe lang iets duurt niet een eigenschap is die Afrikanen beheersen🤣

We komen bij een controlepost en ik moet mijn rijbewijs laten zien, oeps die ligt in de achterbak, mooi want die moest toch ook open. De agent kijkt me een paar keer streng aan, zet mn zonnebril maar even af en dan komt mijn naam er op een iets wat rare manier uit maar ik reageer maar met een vriendelijke ja. Ik krijg een knikje hij kijkt nog een paar keer naar mijn rijbewijs en geeft hem dan terug.

We vervolgen onze weg en op hier en daar een onverwacht gat in het wegdek rijdt het niet heel verkeerd. Dan moeten we een brug passeren waarvan ik maar hoop dat we er veilig en wel overheen komen. Aan het einde van de brug staat weer een controlepost en aangezien er staat dat je je snelheid moet reduceren doet deze brave doos dat natuurlijk en ja hoor ik mag weer stoppen. King moet de achterbak open doen maar die wil om de een of andere vage reden niet meer dus na wat geklooi gaat ie eindelijk open. Dan moet ik uitstappen en erbij komen, oké ik kom al rustig maar.... daar sta ik dan langs de weg met een serieus kijkende politieagent. Dan begint ie ineens een beetje bozig te schreeuwen dat ik on overtreding ben want ik heb geen reflecterende stickers op de voor bumper zitten. Ja sorry weet ik veel dat dat moet heb de auto ook maar geleend. Ik moet de auto aan de kant zetten en hem volgen naar een soort van kantoortje, en ik volg maar snel want hij gaat er snel vandoor met mijn rijbewijs (gelukkig wel alleen mn internationale en niet mn Nederlandse). Binnen begint hij dat ik zwaar in overtreding ben en dat ik naar court moet om me te verantwoorden. Nu weet ik van de taxichauffeur van van de week dat je nooit naar court moet maar altijd moet vragen hoeveel de boete is.... dus ik zeg met mijn pokerface dat ik geen tijd heb om naar de court te gaan en hoeveel de boete is. Dan zegt die winkel dat het 300 is, ik denk aan de regel van Jordan alles delen door drieën dus ik zeg dat ik dat niet heb, ben maar een student ik kan dat niet betalen. (Voor de meerekenaars onder ons 300 is omgerekend 53 euro wat voor hier echt teveel is) Wat wil ik dan wel betalen, nou niet meer als 100 dacht ik zo. Hij kijkt me een beetje quasi aan en sommeert me dan om te betalen. Ja sorry vriend ik heb het niet hier maar in de auto. Nou ga het dan maar halen! Helaas heeft ie nog steeds mijn rijbewijs anders was ik allang doorgereden, maar goed ik loop terug voor de 100 en King vraag wat er allemaal gebeurd. Nou ik moet 100 betalen omdat die stickers er niet op zitten of ik moet naar court. Hij besluit om even mee te lopen en ik weet niet of dat een verstandige keuze was, want het wordt een beetje vijandig en ze dreigen met van alles en nog wat. Dan lozen ze King naar een andere kamer en gaat de dude die mijn rijbewijs tegen me tekeer dat ik mezelf geen gunst gedaan heb om hem hier naar binnen te brengen en dat ik maar een ander vriendje moet uitzoeken. Ik leg uit dat hij niet mijn vriendje is maar onze begeleider dat ik hier als vrijwilliger werk en dat ik niet bekend met de werkwijze hier. Hij zegt dat het over is mijn rijbewijs houdt ie en we moeten naar court. Echt wtf komaan dude, dus ik zeg maar als ik nou die 100 betaal?! Ja nou dan is het goed..... dus ik geef het geld en krijg mijn rijbewijs terug. Ik moet direct het kantoor verlaten snel, King is nog steeds binnen en ik krijg een beetje naar gevoel. Als ik bij de auto wacht duurt het even voordat hij terug komt en dan is ie boos op mij omdat ik dat geld betaald heb. Ze hebben het natuurlijk briljant gespeeld en dat zie ik nu achteraf natuurlijk ook, maar dat schreeuwen en intimideren is gewoon hun werkwijze maar hij was dus met die gasten bezig om een beter bedrag voor elkaar te krijgen..... maar goed zo klonk het niet voor mij en ik vond van 300  naar 100 best netjes.....

We vervolgen onze weg richting de lodge en de sfeer in de auto is om te snijden. King is echt heel boos dat ik betaald heb, ik vind het wel best dude het was jouw rijbewijs niet en voor de volgende keer weet ik dat ik niets doe.  We zijn inmiddels al meer als 2 uur onderweg en volgens de navigatie is het nog ruim 40 minuten..... gezellig....

We nemen nog even een verkeerde afslag die ik bijna gemist had dus met piepende banden had ik die bocht nog net gehaald om vervolgens na 5 minuten weer te moeten keren. De mensen van de winkeltjes daar op het kruispunt keken enigszins raar op. Dan komen we aan bij het mangrove gebied en daarachter ligt de oceaan. Wat een hoge golven zijn er!🌊🌊

De weg is hier nog een stuk minder onderhouden en het is een slalom voor gevorderden. Ik rijd regelmatig als spookrijder of volledig off road omdat dat minder hobbelig is dan de gatenkaas van een weg. Zo nu en dan kan het echt niet anders en dan raak ik helaas een van de gaten, maar al met al vind ik het best aardig knap hoe ik me hier doorheen heb gereden. Na ruim een half uur slalommen komen we uit bij de parkeerplaats van de lodge.

Het is een idyllisch plekje heeft een beetje het gevoel van zanzibar. Er is een mooie veranda die uitkijkt over de mangrove en de oceaan daarachter. We checken in en krijgen 2 kamers, chief en drum, wij delen dit weekend de kamer met Josh die zo galant is om het matras op de grond te nemen. De kamer is super knus met een leuke voorkamer met een relax stoel, binnen een groot bed en een minibadkamer. Maar alles ziet er netjes schoon en verzorgd uit love it!

Tijd om de lunch te bestellen want dat rijden heeft er voor gezorgd dat ik behoorlijk wat trek heb gekregen en ik bestel de pittige Vega noodles, het is echt zo heerlijk ze hebben hier de indomie die ik altijd bij de toko haal dus geniet volop!

Tijd om een duik te nemen in de lagune voor de deur. Het is een klein zoutwater meertje en we willen naar de overkant zwemmen, maar King kan niet echt zwemmen dus hij gaat liever met de boot. Er ligt een soort van grote kano die we eerst moeten leegscheppen en daarna kunnen we naar de overkant. Ik voel me niet volledig veilig in dit bootje want bij iedere beweging heb ik het gevoel dat we gaan omslaan. Het is gelukkig maar een mini stukje dus binnen een paar tellen zijn we er en kan ik er veilig uitspringen.

We lopen richting de oceaan en het is echt uitgestorven hier er is niemand te zien in de wijde omtrek. Steek mn voetjes in het water dat voelt lekker, het is heerlijk koel alleen staat er echt een mega onderstroom en je voelt het water enorm trekken aan je benen. Toch maar weer terug naar de lagune om daar wat rond te dobberen. King wil per se met de boot terug maar de rest van ons heeft niet zoveel zin om in dat gammele bootje te stappen. Alleen vindt ie toch een beetje spannend dus hij neemt de opblaasband mee voor het geval ie over boord slaat, hij kan niet echt zwemmen. Wat volgt zou zo een sketch kunnen zijn uit een aflevering van mr.bean,in dit geval de black mr.bean. We komen niet meer bij van het lachen King probeert naar de uiterste zijkant van de lagune te komen, maar iedere keer als hij zich afzet wordt de boot door de stroming die er staat weer terug gedreven naar de kant. Het is iig geen opgeven want hij blijft stug volhouden , maar na 1 x peddelen ligt de boot weer op t droge 🤣 Josh springt maar te hulp en duwt hem uiteindelijk een flink stuk van de kant af, maar door de stroming drijft ie binnen de kortste keren weer de verkeerde kant op en besluit dan maar om met de stroming mee te gaan varen dat is misschien een beter idee. Jordan klimt aan boord en ik blijf achter de boot hangen als een soort van motortje. Best handig want de peddel kunsten van King laten sterk te wensen over dus mag flink trappelen om de boot enigszins de goeie kant op te sturen, een goeie work-out meteen! ;)

Tijd om even te relaxen een beetje lui in de stoel hangen en een poging doen om een beetje bij te kleuren, helaas is de zon nog steeds niet heel erg te zien en komt ie er maar sporadisch door. Gelukkig is het nog ruim 30 graden dus koud zal het niet worden, tijd voor een paar cocktails en ze hebben een heerlijke hibiscus moijto :):) daar worden we vrolijk van.

Na een potje tafeltennis, waar ik dus echt belachelijk slecht in geworden ben :x wie verzint het dan ook zo'n klein kut licht balletje echt iedere keer net te hard van de tafel..... hahahaha, is het tijd voor een strandwandeling moeten wel even een stukje door het water omdat er een hek staat. Niet handig om een lange broek aan te hebben die niet echt opgerold kan worden, maar vooruit droogt vanzelf weer. We lopen eerst langs de lagune en daarna langs de waterkant van de oceaan die flink ruig is. Heerlijk om de golven te horen beuken, nog een beetje strandjutten en een salsa lesje van Elflamoblanco. De zonsondergang is mooi en wordt nog beter met de muzikale ondersteuning van Peter André en mysterious girl ;) hahahaha zo heerlijk fouter dan fout!

Het is nog even wachten tot het avondeten klaar is dus gaan we met zijn allen een potje uno spelen onder het het genot van wat cocktails en biertjes. Helaas is Josh al vanaf het moment van dat we hier zijn tot nu aan het bier zuipen, en het is wat dat betreft echt een Engelsman...... hij heeft hem flink zitten en is gelukkig wel zo verstandig om het even voor gezien te houden en hij duikt zijn bed in. Het eten wordt als een heerlijk buffet geserveerd en is echt om je vingers bij af te likken, inmiddels zijn er wat mensen bij ons aan tafel aangeschoven. Tijdens het eten ontdekken we dat iedereen die hier heen gereden is dezelfde politieagent is tegengekomen......en toevallig is iedereen blank. Goh toeval?!? En iedereen moest naar court maar is er onderuit gekomen door een boete te betalen. Als ik zo de bedragen hoor dan moet ik zeggen dat ik met mijn 100 niet zo heel erg veel betaald heb dus voel me al iets minder slecht ;)

Tijd om een spelletje te spelen, 30 seceonds it is als ie tenminste wil downloaden want er is geen wifi en we zitten een klein beetje afgelegen. Maar ons geduld wordt beloond en daar gaan we dan, het blijft echt leuk om dit spel hoe fanatiek mensen kunnen worden en wat voor kleine tics sommige mensen altijd hebben. We worden het eerste potje ingemaakt door onze vier nieuwe vrienden, Sam en Sebastian 2 Engelse die elkaar afwisselen van baan, Simon en Alex, zij Francaise en hij Poolse en net getrouwd. Het is super gezellig en de cocktails blijven maar komen, zelfs als ik ze niet besteld heb. Jordan en King houden het vroeg voor gezien en ook Laura gaat om half 11 al naar bed toe.

Zelfs de bar gaat al dicht dus wordt er nog een lading aan drankjes besteld om nog even vooruit te kunnen, maar het zijn Engelsen en een Pool dus binnen no time is de drank er doorheen...... Sam en Simon proberen om de bar open te breken, wat ze niet lukt, ze gaan opzoek waar de barman slaapt ook dat lukt niet en dus gaan ze erop uit om ergens bij een local wat drank te scoren. Ze blijven een vrij lang weg en in de tussentijd maken Alex, Sebastian en ik de overgebleven cocktails en biertjes soldaat. Altijd als je mensen leert kennen zijn ze nieuwsgierig naar je leeftijd en daar gaan we weer hoor....... ik denk serieus dat ik de oudste van ons allemaal ben, maar ik houd nog even mn mond dicht en ik word heel lief 24 geschat :) kijk ik heb het nog steeds!  Ze zijn verder allemaal eind 20 en Alex is iets ouder en als ik zeg dat we dan jaargenoten zijn komt de bier uit haar neus! WAT!??! No way?! hahahaha zo grappig dat ik mensen nog steeds zo kan choqueren met mijn leeftijd love it!

Dan duiken Sam en Simon ineens weer op met twee flessen vol met akpeteshie, zal maar zeggen de raki van Ghana. Ik heb er net al 1 shotje van gehad en het brandt je keel heerlijk schoon en was blij dat ik het weg kon spoelen met mn fresh start cocktail. Dan krijg ik nog een shotje aangeboden deze keer van de nieuwe aanwinst en aangezien ze zoveel moeite gedaan hebben om de alcohol te halen kan ik natuurlijk geen nee zeggen...... dus daar gaan we dan bottoms up! Helaas heb ik geen cocktail meer dus spoel het weg met een paar slokken water, blij dat die flessen er nog staan. En het blijft er niet bij 1...... dus daar gaan we nog een keer.... man man wat is dat spul toch ranzig dat drink je toch niet voor je plezier?! Sam die al het nodig ophad staat ineens op en whoppa daar gaat zijn maaginhoud de lagune in en 5 seconden later zit ie alweer aan het bier., echt die Engelse zijn niet te geloven hoor......

De muziek wordt wat harder gezet en banken, tafels en stoelen worden aan de kant geschoven en er ontstaat iets wat een dansvloer moet voorstellen. En daar staan we dan te blerruh , dansen en springen op Queen, The red hot chilli Peppers en Pink..Ik spring op de tafel en dan denkt Simon dat ie dat ook kan doen alleen is een kop groter en dus stoot ie keihard zn kop tegen de balk en er ontstaat meteen een enorm ei op zn voorhoofd. Ze blijven echt in een onverstoorbaar tempo doordrinken en uiteindelijk zijn ze zo dronken dat ze besluiten te skinny dippen en daar gaan ze in vol ornaat het water in echt stelletje gekken. Alex en ik blijven lekker op het drogen en houden een beetje een oogje in het zeil dat ze niet ineens kopje ondergaan ofzo..... niet dat ik snel genoeg ben om er nog iets aan te doen maar het gaat om het idee.

Als ze weer op het droge komen raakt Simon tijdens het aankleden zijn trouwring kwijt :0 hij had hem netjes afgedaan zodat ie hem niet kon kwijt raken tijdens het zwemmen, maar met z'n dronken hoofd lette ie niet op en is de ring van de stoel op de grond gevallen. Maar het is een veranda gemaakt van hout waar allemaal kieren tussen zitten dus de kans is groot dat ie er gewoon tussendoor gevallen is...... toch doen we nog een poging om te zoeken en daar kruipen we dan over de grond met onze telefoon op zaklamp stand op zoek naar een trouwring..... helaas vinden we hem niet terug en ik denk dat Simon voorlopig in doghouse zit......

We zetten de muziek maar iets zachter voor de rest van de gasten en de muziek wordt wat rustiger en depressiever en de gesprekken worden wat serieuzer..... om 3 uur vind ik het wel tijd om naar bed te gaan. Ik wil Josh en Laura niet al te veel storen dus ik besluit om nog gebruik te maken van de gemeenschappelijke wc gebruik te maken en dat is ook weer een ervaring op zich. Ze zijn hier ecologisch bezig en deze wc's zijn dus compost wc's, erg bijzonder er staat een zak met houtsnippers naast de wc en je zit eigenlijk op een pot boven een groot gat, 3 schepjes toevoegen na afloop en klaar. Ik moet zeggen ze stinken niet zoals al die andere gaten die ik tot nu heb gebruikt dus prima wc'tje.

Zo tijd om m'n bedje eens op te zoeken, ik sluip zachtjes de kamer binnen, stap over Josh heen die op zijn matrasje op de grond ligt te slapen. Kruip onder de klamboe en plof naast Laura in het grote harde twee persoonsbed. Zo dit was een geslaagde avond, daar mogen er wel meer van komen tijd om te gaan slapen voel de kamer een beetje draaien precies genoeg om lekker in slaap te vallen.

Zondag

Waarom?! Echt serieus hoor?!?! het is fucking kwart over 6 en ik lig hier klaar wakker in bed! Meen je dit echt?!?! ik dacht echt dat het minstens 9 uur was..... helaas ook met alcohol op heb ik nog steeds niet veel slaap nodig. Ik word een beetje onrustig in bed dus besluit om in de voorkamer in de stoel te gaan zitten, even een hoofdstukje lezen. Dan om half 8 vind ik het wel een mooie tijd om richting ontbijt te gaan, heerlijk in een luie stoel genieten van de zon.Het is vandaag een mooie blauwe stralende dag bestel een lekkere omelet ( wat mis ik die zeg! en helemaal dat ze voor je klaargemaakt worden) met een verse jus. Josh komt sloffend aangelopen en hij ziet er nog niet echt heel florissant uit.... zo voelt hij zich ook niet en er volgt een veel te diepzinnig en zwaar gesprek voor de zondagmorgen.

Na het ontbijt is het tijd om nog even een duik in de lagune te nemen als Laura ineens uit het niets een baby schildpad tegenkomt, hebben we helemaal voor niets vannacht het bordje bij onze deur opgehangen om wakker gemaakt te worden als er een schildpad gespot zou worden we vinden er gewoon zelf 1. Laura zwemt met baby crush naar de overkant en brengt hem veilig naar de oceaan zodat ie hopelijk een mooi en lang gelukkig leven heeft! Helaas is de rust ver te zoeken deze ochtend, naar de lodge zit een kerk waar ze zeer enthousiast aan het zingen zijn En nu zie en hoor je altijd die leuke kerkmuziek uit Afrika, nou daar hoort deze groep kennelijk niet bij want man man wat is het vals......en het gaat gewoon ruim 2 uur aan 1 stuk door.... lang leve de oordopjes en spotify.

Het is tijd om uit te checken en ik heb al mijn spullen in mn tas gepropt en in de auto gedumpt en dan hebben we nog 2 uurtjes tijd over, ik besluit om die liggend in de zon door te brengen, want zolang die gele rakker aan de hemel staat moet je ervan genieten! De rest zit te chillen op de veranda en heeft alvast de lunch besteld en daar is het nu op wachten en daarna gaan we terug naar huis. Zo jammer dat we nu weg moeten, het weer is zo lekker nu ;/ even een douche nemen in de buitendouche, aankleden, lunchen en klaar voor de weg terug!  De auto is een complete sauna gelukkig doet de airco het dus al snel is het weer aangenaam.

We beginnen weer met de slalom voor gevorderde en die heeft nu wat obstakels in de vorm van alle kerkgangers die nu net allemaal uit de kerk komen en overal over de weg verspreid lopen. Zonder al te veel schade voor zowel de auto als mijn medeweggebruikers komen we weer op de redelijk begaanbare weg en kan ik het gaspedaal weer een beetje indrukken, ik weet nu dat we niet binnen anderhalf uur thuis zijn en dat scheelt. Maken een tussenstop om een voorraadje mango's in te slaan en tanken ook nog maar uit voorzorg geen zin om straks zonder te komen staan. Nog even een verfrissende verkoeling in de vorm van een fanmilk ijsje en dan hobbelen weer verder. We komen bij de beruchte brug aan en deze keer doe ik netjes zoals aangegeven vaart minderen maar ik houd het tempo vast en houd links aan zodat ik aan het zicht ontrokken wordt van de corrupte politieagenten. En het werkt zonder iemand te zien rijden we de brug over kijk dat scheelt weer.

We komen weer in de drukte van de ring van Accra en ik dump Jordan, Josh en Laura bij de rotonde eruit, zij nemen een taxi voor het laatste stukje en King en ik brengen de auto terug. We slingeren echt door de straten van Accra en kom helemaal in gedeeltes waar ik nog niet geweest ben, dan houd het asfalt ineens op en is een rood en stoffig zandweggetje waar iedereen met grote vaart overheen scheurt. Ik probeer een beetje mee te gaan met dit tempo, maar dat had ik beter niet kunnen doen want door al het stof mis ik een gat in de weg en maken we een enorme knal, oepsie!

Ruim 20 minuten later komen we eindelijk op plaats van bestemming leveren de auto netjes af en gaan opzoeken naar een taxi om ons naar het huis terug te brengen. Het avondeten staat al op tafel en ik ben blij dat ik uitgebreid geluncht heb want ook vandaag op zondag is het eten een kop tomaten soep ( zonder vulling, geen groentes of balletjes....) met twee witte boterhammen..... beetje jammer dit.

Het was een super geslaagd weekend, heel veel lol gehad en genoten van Ghana. Super om eindelijk weer eens in een auto te zitten, dat heb ik toch wel gemist hoor gewoon kunnen gaan en staan waar je wilt. Moet zeggen dat ondanks de boete, die ik niet echt een boete vind maar meer gewoon het omkopen van een corrupte agent, het best aardig vond gaan op de weg! Op naar de tweede week stage.....

xxsies makje

1. Charon:
    12 december 2018
    Leuk weer! En super mooie foto's!!😍 Veel plezier nog! Xx
  2. Jannie sol:
    13 december 2018
    Heerlijk dat je ook daar zo naar je zin hebt. Jamner van het eten. De tijd schiet op.
  3. Gonnie:
    13 december 2018